Om als ondernemer succesvol te worden is het uiteraard belangrijk dat je niet alleen een goed product of goede service aanbiedt, maar dat je deze ook verkoopt. Marketing en sales is voor veel ondernemers een lastig onderwerp, omdat hun vaardigheden en talenten meestal bij het product of de service zelf liggen en minder bij de verkoop daarvan.
Om je verkoopstrategie te verbeteren is de eerste belangrijke stap om het perspectief van je klant te bekijken en te beleven hoe het is om bij je eigen bedrijf klant te zijn. Verkoop je een product? Ga dan door de hele customer journey van het vinden van het product het moment van de koop. Als je een winkel of een kantoor hebt waar jij of je personeel je klanten ontvangen, kijk dan hoe het is voor de klant om bij jou in de winkel of op kantoor te komen. Heb je een online winkel? Kijk dan of de producten of services die je aanbiedt goed te vinden zijn en of de het koopproces makkelijk doorlopen kan worden.
Een andere belangrijke aspect van sales is timing. Ben je net te vroeg of te laat met je product, dan heb je de trend gemist en is de kans klein dat je je product nog kan verkopen. Het is daarom belangrijk om bij te houden hoe de wereld van de verkoop verandert. De ontwikkeling naar e-commerce (online verkoop) was één van de meest invloedrijke ontwikkelingen in de sales in de afgelopen jaren. Veel bedrijven die deze ontwikkeling niet hebben doorgemaakt zijn failliet gegaan. Kijk daarom goed of je online goed presenteert en te bereiken bent.