Ontslag of verbeteringsplan?
Interview met Marc Vogel, advocaat bij Arbor Advocaten en specialist voor arbeidsrecht
In deze podcast gaat Jacqueline Zuidweg in gesprek met Marc Vogel, advocaat bij Arboradvocaten en specialist in arbeidsrecht. In het arbeidsrecht werd in de afgelopen jaren veel veranderd om mee de gaan met de ontwikkelingen in de maatschappij. Dit betreft vooral de Wet werk en zekerheid (Wwz) die zowel in omvang als in complexiteit toegenomen is. Dit maakt het moeilijk voor veel partijen om opnieuw hun weg te vinden met de wetgeving, met name bij de vraagstukken ontslag, verstoorde arbeidsverhoudingen en disfunctionerende medewerkers.
In de huidige Wwz zijn strengere regels gesteld voor ontslag. Vroeger werden vaak een veel deals gemaakt om medewerkers met een transitievergoeding uit te kopen. Dit kan vandaag de dag niet meer zo makkelijk, omdat het nu een vereiste is om eerst te proberen om de niet functionerende samenwerking tussen werknemer en werkgever te repareren. Hiervoor moet een verbeterplan opgesteld worden. Het probleem is dat het tot nu toe voor ondernemers en juristen onduidelijk is wat dit plan precies in moet houden. Uiteraard is het belangrijk om vast te stellen wat er verbeterd moet worden en welke tijdsperiode daarvoor nodig is. Maar hoeveel tijd precies? Waar ligt de grens? Wanneer kan een verbetertraject beschouwd worden als mislukt?
Deze situatie kun je als ondernemer het beste doorbreken door duidelijk voor jezelf te beslissen of je het verbetertraject wil aangaan of een ontslag wilt. Als je zeker weet dat je een disfunctionerende medewerker wilt ontslaan kun je beter direct hiervoor gaan in plaats van met een verbeteringstraject te beginnen en dan in die tijd een schaduwdossier op te bouwen. Als je ervoor kiest om samen met de medewerker een verbeteringsplan te maken, maak dan helemaal duidelijk wat de punten zijn waarin de medewerker moet verbeteren en formuleer duidelijke doelen en een maatstaf voor succes.