Een van de belangrijkste vragen voor ondernemers is het bepalen van de prijs voor hun product of dienst. Hierbij speelt een belangrijke rol hoeveel klanten gewild zijn om voor een product te betalen. In deze video legt Jacqueline uit welke factoren hierbij een rol spelen.
De prijs die jij als ondernemer hanteert bij jouw product of dienst is een belangrijk aspect binnen het koopproces bij de klant. Toch draait niet alles om de prijs. De klant verwacht een stukje exclusiviteit bij de aankoop en wilt zich kunnen identificeren met een bepaalde groep waar hij of zij bij wil horen. Als ondernemer moet je een uniek aanbod hebben, zichtbaar zijn voor de doelgroep en klantvriendelijk zijn. Hiermee creëer een binding met je klanten.
Klanten doen een aankoop op basis van vertrouwen en gunnen. Denk bijvoorbeeld aan een tas. Er zijn winkels waar ze tassen aanbieden van maximaal €100 en winkels waar ze tassen aanbieden voor meer dan €1.000. Is het mogelijk dat de kwaliteit van de tweede zo veel hoger is dat een prijsverschil van €900 rechtvaardig is? Zeker niet! Maar toch zijn er mensen die bereid zijn om deze hoge prijs te betalen. Dit gaat om de loyaliteit en de gunfactor. Deze groep mensen wil ergens bij horen en dat moet je als ondernemer zien te creëren.