Schuldhulpverlening: hoe eerder hoe beter!
Ik werk al sinds 1987 in de schuldhulpverlening. Het is een boeiend en dynamisch vak. Het mooie aan schuldhulpverlening is dat je mensen een nieuwe kans kunt geven. Zij zitten vaak behoorlijk in de problemen als ze bij ons komen. Niet alleen financiële, maar vaak ook andere. De gemiddelde schuldhoogte bedraagt op dit moment € 40.000. Een enorm bedrag. Mensen zien meestal geen oplossing meer als ze bij ons binnenkomen. Het is mooi om ze weer op weg te helpen.
Veel veranderingen
Sinds 1987 is er best veel veranderd. Schuldhulpverlening is een echt vak geworden. Er is veel wet- en regelgeving omheen gekomen. De schuldeisers zijn meer betrokken geraakt. Ze gaan vaker akkoord met onze voorstellen, ook als ze nog maar een klein gedeelte van de schuld krijgen aangeboden.
Toename hulpvraag
Het aantal klanten dat zich meldt, is enorm toegenomen. Het aantal mensen dat ons nog niet weet te vinden helaas ook. Meer dan een miljoen huishoudens heeft financiële problemen. Slechts 90.000 mensen wenden zich tot schuldhulpverlening. En dat is natuurlijk erg jammer. Daarbij, als mensen zich eerder melden, dan zou een deel van de problemen voorkomen kunnen worden.
Mensen eerder bereiken
Mensen komen vaak pas een paar jaar na het ontstaan van de eerste schuld bij schuldhulpverlening. Hierdoor is de schuldhoogte behoorlijk toegenomen. Bijvoorbeeld door rente- en incassokosten. Dat is natuurlijk zonde. Want hierdoor wordt het moeilijker een oplossing te vinden. Tijdig vragen om hulp is van groot belang. Daarom hebben we een nieuwe manier ontwikkeld om mensen met financiële problemen sneller te bereiken. Dit initiatief hebben wij samen met Zuidweg & Partners genomen.
Schulden.nl
Schulden.nl is een digitaal platform waar mensen zich kunnen aanmelden als zij achter raken met het betalen van hun rekeningen. Schuldeisers, zoals bijvoorbeeld de verzekeringmaatschappij of bank signaleren dat er een achterstand is ontstaan. Zij wijzen de klant op Schulden.nl. Via een link komt de klant meteen bij Schulden.nl. De klant meldt zich aan en wij nemen binnen twee dagen contact op. Wij maken binnen twee weken een inventarisatie van de totale financiële situatie van de klant en, indien nodig, verwijzen hem door naar een organisatie waar hij verder wordt geholpen.
Eerste reacties
Schuldeisers zijn erg enthousiast over deze nieuwe aanpak. Het lijkt alsof de tijd er rijp voor is om financiële problemen samen snel aan te pakken. We gaan in juli van start met een pilot waarin we gaan testen of onze nieuwe aanpak goed werkt. Daarna kunnen schuldeisers zich aansluiten bij ons nieuwe initiatief.
Anne-Mieke de Peuter, directeur PLANgroep