Interview met Jaco Bal, directeur en medeoprichter van het online radiostation YPCA, de Radiofabriek.
Het onderwerp van deze podcast is digitale zichtbaarheid en presentatie. Hoe laat jij je als ondernemer digitaal zien en horen? Bij mij te gast is Jaco Bal, directeur en medeoprichter van het online radiostation YPCA, de Radiofabriek.
Jaco is in 2001 met online radio gestart, samen met Lars Schotanus. De ervaring en achtergrond van beiden, Jaco in de telecom (KPN) en Lars in de media (Radio 538, TMF), kwamen hierbij mooi samen.
YPCA, de Radiofabriek bedenkt, ontwikkelt, levert en exploiteert mediaconcepten. Dit doet YPCA zowel onder eigen label als in opdracht van klanten. Wat is het voordeel van online radio (ook wel podcast genoemd)? Volgens Jaco is het de laagdrempeligheid. Dat bedrijven zélf content maken is inmiddels heel normaal (ook Zuidweg & Partners doet dit!) en dat probeert hij met YPCA ook te stimuleren. YPCA heeft inmiddels drie zenders: Traffic Radio, ALLsportsradio en New Business Radio.
Online radio bestaat al heel lang en gaat volgens Jaco steeds meer gemeengoed worden. Hij geeft aan dat Google podcasts breed toegankelijk gaat maken en Spotify bestaat nog niet zo lang en is inmiddels niet meer weg te denken. En dat is hartstikke leuk. Iedereen zijn eigen radioprogramma! Hoe ziet hij de toekomst van YPCA? Hij wil het bedrijf steeds verder uitbouwen. Het zou heel mooi zijn als YPCA meerdere studio’s zou hebben met nog meer programma’s zodat het een komen en gaan is van creatieve mensen met creatieve content.
Wil je meer informatie over YPCA, de Radiofabriek? Kijk dan op (www.ypca.nl/).