Vooruitkijken met de kennis van het verleden
Veel ondernemers zijn gewend om hun administratie per kwartaal aan te leveren bij hun adviseur. Een maand daarna zijn dan de cijfers bekend, de aangifte omzetbelasting wordt verzorgd en daar houdt het vaak dan op. Bij NOAB-kantoren gaat dat anders.
Veelal hebben die de bankmutaties gekoppeld aan de administratie van de ondernemer waardoor iedere nacht de mutaties worden opgehaald en gereed staan voor verdere verwerking.
Indien de ondernemer zijn facturen, zowel verkoop als inkoop, direct na ontvangst ter beschikking stelt aan zijn adviseur is zijn administratie eigenlijk iedere dag bij. Voor de MKB-ondernemer is eens per maand of per kwartaal “bij zijn” al voldoende.
Op basis van de cijfers kan dan periodiek met de ondernemer worden besproken hoe zijn nabije toekomst er uit kan zien. Dit noemen we een “forecast”. Op basis van het verleden en de bespreking met de ondernemer kan de adviseur dan een forecast opstellen. Hierdoor worden mogelijke uitdagingen direct inzichtelijk. Uitdagingen kunnen enerzijds zijn de mogelijk toekomstige betalingsproblemen als gevolg van een dalende omzet en winst maar ook de mogelijke betalingsproblemen als gevolg van groei van de onderneming waardoor een extra financiering noodzakelijk wordt om die groei te kunnen realiseren.
Veelal is een NOAB-kantoor hiervoor de uitgelezen adviseur. Zij zijn zelf ook MKB-ondernemer en kennen daarom de noodzaak van zowel achteruit als vooruitkijken. Zij kennen de taal van de MKB-ondernemer. Heb je een onderneming met minder dan 12 miljoen omzet en/of minder dan 50 personeelsleden dan zit je altijd goed bij een NOAB kantoor.
Perry Telle