Mediation in franchise, waarom niet?
Als advocaat treed ik op voor zowel franchisegevers als franchisenemers. Ik zie dat als toegevoegde waarde voor de cliënt omdat ik de belangen van de andere partij in mijn advisering kan voorleggen aan de cliënt. Vaak ontstaat er dan een soort begrip voor de situatie van de andere partij, waardoor bijvoorbeeld de weg naar een minnelijke regeling open gaat. Ook bij het opstellen van of uitleggen van franchiseovereenkomsten zitten er voordelen aan die kennis…
In mijn praktijk adviseer ik over diverse uiteenlopende kwesties die zien op de samenwerking tussen de franchisegever en franchisenemer. Het opstellen van franchise- en aanverwante overeenkomsten, advies, procederen maar ook mediation en coaching van (startende) franchiseondernemers.
Mediation in franchise, waarom niet?
Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten, waarbij een neutrale bemiddelingsdeskundige (mediator) de communicatie en onderhandelingen tussen partijen begeleidt. Mediation is bij uitstek geschikt voor allerlei soorten franchisegeschillen. Franchisenemers die een geschil hebben met hun franchisegever zitten veelal niet in de positie dat de zij over voldoende financiële middelen beschikken om te procederen tegen de franchisegever. Bovendien geldt vaak dat ook al worden zij door de rechter in het gelijk gesteld, zij toch de verliezer zijn omdat de procedure ze heel veel geld heeft gekost. Er is dus veelal sprake van een pyrus overwinning. Mediation kan in een dergelijk geval een veel gunstigere uitkomst bieden. Niet alleen omdat partijen zelf de uitkomst kunnen bepalen, maar ook omdat mediation vele malen goedkoper en sneller is dan een procedure voor de rechter. Bovendien is mediation altijd de moeite van het proberen waard. Als ik mediation aan cliënten voorleg en zij vragen mij, ‘waarom mediation?’ Dan stel ik de wedervraag, ‘waarom niet?’ Na enige aarzeling kiezen de meeste cliënten toch het liefst voor mediation.
Adeny van Engel, advocaat, mediator, coach bij Van Engel Legal (www.vanengellegal.nl)