In deze video hebben wij het over het aanvragen van uitstel van betaling en het treffen van een betalingsregeling. Hierbij staan drie dingen centraal:
1. Een goede communicatie met je schuldeisers
2. Transparantie: maak duidelijk aan je schuldeisers wat er aan de hand is
3. Geef prioriteit aan je privébasis: zorg ervoor dat je voorziet in je huur of hypotheek, gas, water en licht en je dagelijkse boodschappen
Hoe vraag je uitstel van betaling aan? Ten eerste moet je goed aan je schuldeisers uitleggen waarom je uitstel van betaling aanvraagt. Het is belangrijk dat hiervoor een goede reden hebt. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat een grote opdrachtgever, die jou nog geld schuldig is, pas over een paar maanden zal betalen. Dit kan je dan als uitgangspunt voor je aanvraag nemen. De schuldeisers zullen van hun kant hun best doen om met jou aan een oplossing mee te werken. Hierbij is het uiteraard belangrijk dat je je afspraken nakomt. Anders word je ongeloofwaardig en kunnen de schuldeisers jou niet meer vertrouwen.
Als het blijkt dat je je schuld niet binnen korte termijn terug kunt betalen, is het belangrijk om een betalingsregeling voor een langere termijn aan te vragen. Dit kunnen bijvoorbeeld 12 maanden zijn en soms zelfs 24 maanden. Hierbij kijk je wat je maandelijks naast je lopende kosten overhoudt. Dit bedrag verdeel je dan gelijkmatig over je schuldeisers. Ook hierbij is het belangrijk om goed naar je schuldeisers te communiceren waarom je een betalingsregeling wilt treffen. Zij zullen daar zeker begrip voor hebben.
Heb je een belastingschuld? Ook bij de Belastingdienst kan je uitstel van betaling aanvragen en een betalingsregeling treffen. Ga hiervoor naar onze video’s “Belastingen niet betaald, wat nu?”, “Belastingen: Uitstel van betaling” en “Onderhandelen met de Belastingdienst”.