Hey, big spender!
In mijn vorige column heb ik verteld over ondernemers die lange tijd onder bijstandsniveau leven en keihard knokken voor hun onderneming. Dit knokken wordt moeizamer als er problematische schulden mee gemoeid zijn. Schuldenproblematiek kent vele oorzaken. Meer dan eens heb ik een brok in mijn keel gehad tijdens een intakegesprek omdat de oorzaak van de problemen lag in het overlijden van geliefden of zelfs kinderen. Doordat een onderneming vaak geen zekerheid in inkomsten biedt, zorgt zo’n tragedie bijna altijd direct voor minder inkomsten. Al snel blijft de eerste rekening liggen en voor je het weet lopen de kosten zo hoog op dat het inkomen gewoon niet meer toereikend is en er schulden ontstaan. Met de onderneming an sich is dan vaak niets mis en het is in dat soort gevallen fijn dat een traject (al dan niet met een sanering) kan zorgen voor een herstart van het bedrijf.
Maar tragedie in welke vorm dan ook is natuurlijk niet bij iedereen de oorzaak van de schulden. Zo heb ik eens een heel leuk echtpaar geholpen die in het bezit waren van een woonboot. Met de bank was afgesproken dat de boot in gedeeltes verbouwd zou worden, maar bij de tweede tranche kwam de bank niet over de brug omdat niet aan de voorwaarden kon worden voldaan. Door omstandigheden was de waarde van de boot namelijk drastisch gedaald. Heel vervelend natuurlijk en het echtpaar bleef achter met een grote restschuld na een gedwongen verkoop van de boot. In deze periode kreeg de bank in kwestie het zelf ook zwaar te voorduren en werd de afdeling bijzonder beheer gereduceerd tot één (volgens het echtpaar nogal “zure”) medewerker. De medewerker, die het nogal druk had na al die bezuinigingen, kwam slechts met de boodschap dat de € 156.897,- per omgaande opeisbaar gesteld werd en binnen tien dagen overgemaakt moest worden. Maar ja, als het echtpaar de beschikking had over anderhalve ton dan hadden ze niet de misschien wat overwerkte bankmedewerker hoeven spreken en hadden ze cappuccino gedronken op hun mooi verbouwde woonboot. Het echtpaar had een goed lopende onderneming en was zeker bereid om de restschuld te betalen. Het contact met de medewerker verliep alleen zo stroef dat er met geen mogelijkheid afspraken te maken waren. Beide partijen werden vervolgense behoorlijk gefrustreerd. Doordat wij als onafhankelijke partij fungeren kon de communicatie echter worden hersteld en zijn er goede betalingsafspraken gemaakt. Het echtpaar heeft enkele jaren flink moeten aflossen, maar doordat de frustratie verdwenen was kon de focus nog meer terug naar het bedrijf, wat nu erg goed loopt. Bank blij en echtpaar blij.
Het genoemde echtpaar is buiten hun schuld in de problemen gekomen, maar dat valt niet voor iedereen te zeggen die zich bij ons aanmeldt. We hebben ook een groep met mensen die het geld ‘gewoon’ uit geeft. Ook als het er niet is. En dan krijg je dus schulden. Deze big spenders kunnen tijdens een intakegesprek echt van verbazing van hun stoel vallen als we aangeven dat wij het niet kunnen verkopen aan schuldeisers dat je twee keer per week uit eten gaat en dat een nieuwe leaseauto misschien nu geen goed idee is. Maar ondanks dat het uitgavepatroon van sommigen wellicht niet de schoonheidsprijs verdient, is dat toch geen reden om niet een saneringstraject in te gaan. Iedereen maakt fouten en mag daarvan leren. We zijn allemaal mensen, en door nu de juiste stappen te nemen kunnen de problemen veelal toch opgelost worden. Uiteraard moet het bestedingspatroon worden aangepast, maar door een aantal jaren je maximaal in te zetten wordt er toch het beste uit een slechte situatie gehaald. Feit is namelijk dat er vaak een hoop schulden is en geen oplossing. Het directe gevolg daarvan is dat niemand daar beter van wordt. De schulden blijven oplopen en de schade (bijvoorbeeld door huisuitzetting) wordt alleen maar groter. Ook bij de mensen die het misschien écht te bont hebben gemaakt is het verstandig om hulp in te roepen. Soms is het namelijk nodig om eerst een tijd te laten zien dat de wil er is om te veranderen en is daarna een traject prima mogelijk. Samen werken we naar de juiste oplossing!
Manon Luitjens