Het gebrek aan financiële vaardigheden is één van de hoofdoorzaken voor financiële problemen bij ondernemers. Rond de 38 % van de ZZP’ers in Nederland doen de boekhouding zelf, 29% draagt het over aan en boekhouder en 21 % laat de boekhouding door een accountant maken. Opzich is het goed om de boekhouding door een professional te laten maken, maar voor de ondernemers betekent dat vaak zij geen kennis ontwikkelen van het interpreteren van cijfers en hun eigen jaarrekening niet kunnen lezen. Het daarom belangrijk dat je de boekhouder uit laat leggen wat de cijfers in je boekhouding betekenen en hoe je ze moet interpreteren. Cijfers zijn belangrijk sturingsmateriaal voor waar je onderneming staat en hoe je het beter kan doen in de toekomst.
In onze dagelijkse praktijk zien wij veel ondernemers met een gebrek aan financiële vaardigheden. Er zijn bijvoorbeeld ondernemers die zich niet bewust zijn van het verschil tussen omzet en winst hun financiën daarom verkeerd inschatten. Een ander veel voorkomend probleem is het onderschatten van de hoeveelheid werkuren er daadwerkelijk nodig zijn om een opdracht uit te voeren. Als je een vaste prijs afspreekt met je opdrachtgever en je met deze opdracht langer bezig bent dan verwacht, dan kan je uurloon behoorlijk dalen en kan het gebeuren dat je aan het eind van de opdracht te weinig overhoudt.
Een derde probleem zijn klanten die hun rekeningen te laat betalen en pas op een rekening reageren als ze een herinnering of aanmaning krijgen. Vaak zijn ondernemers bang om hun klanten op onbetaalde rekeningen attent te maken, omdat ze vrezen dat de klanten dan naar een andere opdrachtgever gaan. Deze angst is vaak onnodig. Als je een product of service geleverd hebt, heb je ook recht op je geld. Het siert je juist om de klant op een vriendelijke manier te bellen en hem of haar eraan te herinneren om de rekening te betalen. Mocht je daadwerkelijk een klant hebben die dan nog steeds niet betaalt, dan is het belangrijk om al de communicatie rond de betaling in een dossier te bewaren voor het geval dat je vordering over moet geven aan een incassobureau of deurwaarder.
Het vierde grote probleem is afhankelijkheid van één grote opdrachtgever. Ondernemers die op één opdrachtgever focussen, komen snel in de financiële problemen of zelfs een faillissement terecht als die opdrachtgever wegvalt of failliet gaat. Daarom is het belangrijk om altijd een plan B te hebben voor scenario.