Als je in een zaal vol ondernemers en zzp’ers vraagt wie van hen ‘echte verkopers’ zijn, steken slechts enkelen hun hand op. Dat kan zijn uit afkeer of uit schaamte. We hebben namelijk vrijwel unaniem een hekel aan dat gladde, manipulatieve type dat we hiermee associëren.
Waardoor het bijna gênant is om jezelf als echte verkoper te profielen. En toch doen we allemaal iedere dag aan sales, zowel zakelijk als privé. Bovendien is het bittere noodzaak, want sales is de motor achter elk commercieel bedrijf.
Wat is het dan toch dat acquisitie zo ongeliefd maakt? Ik geloof dat dit niet ligt aan de activiteit zelf, maar vooral aan ons beeld ervan. Al heel snel komt de brutale bellentrekker of drammerige deurenklopper op ons netvlies.
Nee, zo zien we onszelf niet. Ondernemers zijn vaak inhoudelijke experts of zakelijke strategen, die zichzelf niet herkennen in het prototype snelle verkoper.
En gelukkig maar, want bij Sales vanuit je Hart rekenen wij af met de mythe van ‘de salestijger’. Dat is namelijk een uitstervend ras.
Uit ervaring weten wij dat iedereen succesvol kan verkopen. Als je maar trouw blijft aan jezelf. En dat betekent voor ons: geen technieken, geen theorieën, geen structuren. Wat namelijk vaak mis gaat is dat we een rol aannemen. Zodra we weten dat er een commercieel belang is, veranderen we in ‘de accountmanager’. In deze rol handelen we niet meer vanuit onszelf, maar vanuit wat we denken dat ‘de accountmanager’ moet doen. Het salesharnas, noemen wij dat. Achter dat harnas verstoppen we twee zaken: onze authenticiteit en onze ambitie. En dat zijn nou nét de twee dingen waar je grootste commerciële kracht in zit!
Maak dus echt contact van mens tot mens. Laat de persoon achter de professional zien. Dan worden je gesprekken leuker, gemakkelijker, persoonlijker, en bovendien succesvoller.
Hiske Gude
P.S. Om meer te leren over de Sales vanuit je Hart filosofie en concrete handvatten, mail ons op richard@d-tailconsultants.nl of koop vanaf april 2017 het Sales vanuit je Hart boek.