Interview met Patrick van Zuijlen, directeur van De Bedrijfsoptimalisator
In deze podcast gaat Jacqueline Zuidweg in gesprek met Patrick van Zuijlen, directeur van de Bedrijfsoptimalisator. De Bedrijfsoptimalisator helpt MKB-bedrijven die door een bepaalde ontwikkeling in een knelpunt terecht zijn gekomen. Hierbij onderscheiden zij twee groepen.
De eerste groep bestaat uit ondernemers die door de groei van het bedrijf en hun eigen succes, de focus kwijt zijn geraakt. Een voorbeeld hiervan is een industrieondernemer die specialist is in het bouwen van staalconstructies, maar door de snelle groei van het bedrijf de focus heeft verschoven naar de administratie en HR. Hierdoor raakt hij steeds meer verwijderdt van het product, de kwaliteit van het product gaat achteruit en innovatie in het bedrijf stagneert. De doelstelling van de Bedrijfsoptimalisator voor deze groep is om de focus van de ondernemer weer op zijn kerncompetenties te laten richten en de kennis en competentie die ontbreekt aan te vullen. De focus ligt hierbij op het onderscheidend vermogen van de ondernemer. De kernvraag is dus: Wat zijn de vaardigheden en talenten van de ondernemer die hem of haar bijzonder maken in een bepaalde markt?
De tweede groep bestaat uit ondernemers waar het niet goed gaat met het bedrijf en die al onder bijzonder beheer geplaatst of bijna failliet zijn. Om een oplossing te vinden is het in eerste instantie belangrijk om lessen te trekken uit wat er mis is gegaan in het verleden en dan het verleden los te laten. Hoe langer een ondernemer aan het verleden vasthoudt, hoe moeilijker het is om de focus op de toekomst te richten. De eerste stap die hierbij genomen dient te worden is het herstellen van een goede communicatie tussen de eigenaar(en) van het bedrijf en het personeel. Het is belangrijk dat alle partijen gehoord worden en begrip krijgen voor elkaars standpunt.
De Bedrijfsoptimalisator blijft bij voorkeur lang betrokken bij de ondernemer om de ondernemer en het bedrijf zo goed mogelijk te leren kennen en daardoor meer waarde toe te voegen aan het bedrijf.