In deze video leggen wij uit hoe als werkgever het beste om kan gaan met ziekte en verzuim. Ten eerste is het belangrijk dat je een goed fundament hebt. Dit houdt in dat je een goede arbodienst hebt, een goede verzekering en goede afspraken met je medewerkers. Vooral de communicatie met je medewerkers is belangrijk. Zij moeten precies weten wat zij moeten doen als zij ziek zijn, zoals voor 9 uur telefonisch melden als je ziek bent.
Afhankelijk van de verzekering die je hebt afgesloten krijg je een vergoeding als een medewerker langdurig ziek is. Deze vergoeding is beperkt nuttig omdat een medewerker uiteindelijk meer moet opbrengen dan hij of zij kost. Vanaf het moment dat iemand ziek wordt is het noodzakelijk om alles goed te documenteren zodat je het goed over kunt dragen aan je arbodienst. Een goede communicatie met de arbodienst is belangrijk om de re-integratie van je medewerker in het bedrijf goed te regelen. Vaak kan een medewerker niet direct weer fulltime werken, maar moet stapsgewijs zijn of haar werk weer oppakken.
De gewone verkoudheid overkomt iedere werknemer af en toe, maar daarbuiten wordt een werknemer niet zomaar ziek. Langdurige of terugkerende ziektes bij werknemers hebben hun oorzaak vaak in de privésfeer. Een verbroken relatie, een ernstige ziekte in de familie of een sterftegeval, maar ook financiële problemen kunnen ziektes veroorzaken. Verder kunnen dat soort levensgebeurtenissen een medewerker zodanig uitputten dat hij of zij zich ziek meldt ook al is er geen sprake van een echte ziekte.