Een zieke medewerker?! Wat nu!?
Iedere werkgever komt het wel een keer tegen. Je medewerker wordt ziek… En dan? Het valt niet altijd mee om op de juiste manier om te gaan met de situatie. Je wilt betrokkenheid tonen, maar niet te dichtbij komen. Je wil als mens graag weten wat er is, maar van de wet mag je er niet om vragen. Het is ondernemers niet gemakkelijk gemaakt om de begeleiding van zieke medewerkers uit te voeren. Bij langdurig ziekte komt ook de ‘zogenaamde’ Wet Verbetering Poortwachter om de hoek kijken. Dan wordt het helemaal ingewikkeld.
Omdat dit zo ontzettend ingewikkeld kan zijn help ik dagelijks ondernemers bij de begeleiding van zieke medewerkers en het voorkomen van onnodig verzuim. Ik deel je graag wat ik zoal geleerd heb.
Een goede werkgever-werknemer relatie haalt het beste naar boven voor allebei. De basis wordt gevormd door wederzijdse betrokkenheid en aandacht. Met dit gegeven spreekt het voor zich dat hét verschil wordt gemaakt door de direct leidinggevende. Zowel de werknemer als de werkgever merken tijdens verzuim de positieve effecten in de vorm van goede begeleiding, begrip én minder onnodig ziekteverzuim. Dus; minder kosten voor de werkgever en minder inkomensverlies voor de werknemer.
Mijn ervaring is dat betrokkenheid en oprechte aandacht leidt tot lager ziekteverzuim. Maak daarom van je werknemers mede ondernemers die jouw bedrijf zien als hun bedrijf. En werk voortdurend aan een gezonde relatie met je medewerkers. En let ook goed op de kleine signalen die mensen afgeven als het even niet zo lekker gaat. Veel verzuim is te voorkomen door gewoon op te letten hoe iemand in zijn vel zit.
Maar wat kan je nog meer doen?
Het is absoluut een feit dat frequent verzuim een voorbode is van dreigend langdurig verzuim. Verzuimregistratie is daarom het startpunt van verzuimpreventie. Wederom is het gesprek de eerste stap. Uit als werkgever of leidinggevende je zorgen. Benoem wat je ziet en probeer hierover in gesprek te komen. Soms zijn het vreemde ogen die dwingen, dus laat eventueel een externe aanschuiven. Als het gesprek niet helpt kan een afspraak met de bedrijfsarts helpen. Er zijn er tal van instrumenten om de zogenaamde onzichtbare beperkingen aan het licht te brengen.
Een grote valkuil van veel werkgevers is dat ze iedere ziekmelding maar aannemen. Maar besef dat een medewerker meldt dat hij door ziekte niet kan werken en verlof bij je aanvraagt. Als je in de situatie komt dat je de werknemer niet vertrouwt, neem zijn melding dan voor kennis aan en laat het toetsen door een bedrijfsarts, alvorens over te gaan op ziekteverzuimverlof. Als er echt geen vertrouwen meer is (en dat gebeurt helaas nog wel eens) zorg er dan voor dat een werknemer niet al te makkelijk ontslagbescherming geniet wegens ziekte.
Tot slot een paar tips:
- Werk aan vertrouwen en betrokkenheid, maak van je werknemer een ondernemer.
- Zorg dat je medewerker én jijzelf goed begeleid worden.
- Wees alert op de kleine signalen.
- Registreer iedere ziekmelding en ontdek risicovolle patronen.
- Voer frequent verzuimgesprekken.
- Zie een ziekmelding als een aanvraag voor verzuimverlof. Accepteer niet zomaar een ziekmelding.
- Kijk eens niet naar het ziekteverzuim percentage, maar naar het aanwezigheidspercentage. Maak daar vervolgens concrete doelstellingen op.
Joram van Geresteijn, HR adviseur en vennoot bij SZamen, specialist in arbeidsverzuim en arbeidsongeschiktheid