Schuldhulpverlening aanvragen: Hoe werkt het en wat betekent dat voor de ondernemer?
Toen Jacqueline aan mij vroeg om een presentatie te geven over de customer journey van onze ondernemers tijdens onze regiobijeenkomsten afgelopen maand, vond ik dat een lastige vraag.
Ik dacht terug aan alle ondernemers die ik zelf had bijgestaan in mijn tijd als adviseur bij Zuidweg en realiseerde me dat niet één traject hetzelfde is geweest. En de beleving daarvan dus ook niet.
Dé ondernemer bestaat niet. De diversiteit in beroepen en in mensen is daarvoor te groot.
Niet iedereen realiseert zich dat het aantal beroepen wat zich inmiddels schaart onder de term “ondernemer” enorm groot is. De timmerman die gedwongen wordt om voor zichzelf te beginnen, omdat er in deze branche bijna niet meer vanuit een loondienstverband wordt gewerkt, maar ook een huisarts kan bijvoorbeeld een ondernemer zijn. Als je als huisvrouw een bedrijfje vanuit je zolder begint word je ook aangemerkt als ondernemer. Die huisvrouw moet dan ineens ook de boekhouding, marketing en sales zelf oppakken.
Als je ondernemer bent en je komt in de schulden, dan kan de gemeente je naar Zuidweg & Partners doorverwijzen. Bij onze afdeling klantcontact komt de ondernemer met de eerste vragen en daar zien we ook meteen de eerste verschillen duidelijk worden. Waar de ene ondernemer tijdens het eerste informatieve telefoontje het hele traject wil doorgronden, wil de andere ondernemer alleen maar horen wanneer hij uit de schulden is.
We leggen in grote lijnen graag uit hoe een schuldsaneringstraject er uit ziet en geven antwoord op de eerste prangende vragen. Nog iedere dag leggen wij bijvoorbeeld uit aan ondernemers dat het aanvragen van een faillissement heel vaak geen problemen oplost. Sterker nog; vaak zorgt dit voor een enorme kostenpost en zal het faillissement worden opgeheven wegens gebrek aan baten. De ondernemer is daarna vaak nog steeds aansprakelijk voor de schulden.
De afdeling klantcontact verzoekt de ondernemer ons aanvraagformulier in te vullen zodat wij beschikken over de juiste (contact)gegevens. Bij het invullen van dit formulier blijkt ook weer hoe verschillend de ondernemers hier mee omgaan. De ene ondernemer is überhaupt door alle sores niet in staat het formulier in te vullen en een andere ondernemer schrijft alleen maar “HELP!” bij de vraag om een toelichting te geven op het ontstaan van de schulden. Ook zien we ondernemers die direct de kans aangrijpen om hun hele levensverhaal uit de doeken te doen.
Alle info is welkom, maar ook het stellen van de hulpvraag is voldoende voor ons om in actie te komen.
Volgende week het vervolg hierop: het intakegesprek.
Manon Luitjens-Bakker, teamleider insolventie bij Zuidweg & Partners Hilversum