Waarde voor je klant creëren
Interview met Peter Bosman, eigenaar van Publimix
Onze gast in deze podcast is Peter Bosman, eigenaar van Publimix. Hij is al 20 jaar de uitgever van de Prijzen & Tarieven Gids. Jacqueline gaat met Peter in gesprek over een van de meest belangrijke vragen voor ZZP’ers: Hoe bepaal je je uurtarief?
Tarieven veranderen continue afhankelijk van de algemene economische ontwikkeling en de trends in de verschillende branches. Een goed voorbeeld hiervoor zijn de ontwikkelingen in de bouw. In de bouw zijn het merendeel van de werkgevers ermee gestopt om personeel in loondienst aan te nemen. In plaats daarvan huren zij hun personeel als ZPP’ers in. Hierdoor daalden de tarieven bij bouwvakkers met rond 10-15%. Tijdens de crisis bleven de tarieven laag en gingen pas na de crisis weer omhoog.
Door de digitale revolutie zijn de tarieven in de branches voor web- en game development sterk gegroeid terwijl door de toename van webshops de tarieven in de retail gedaald zijn. Over het algemeen hebben beroepen met veel specialisme meer ruimte voor het verhogen van tarieven.
De prijs die je voor één uur werk kan vragen is deels door jezelf bepaald en deels door de markt. Hoe meer je je prijs door de markt laat bepalen hoe meer je overgeleverd bent aan wat andere mensen in je branche vragen en wat er gemiddeld in je branche betaald wordt. Het is daarom belangrijk dat je kijkt of je de waarde van je werk voor je klanten kunt verhogen, zodat je boven de marktprijs uit kan stijgen. Het Prijzen & Tarieven Gids naar streeft ernaar om ZZP’ers hierbij te helpen.
Om meer waarde voor je klanten te creëren is het vooral belangrijk dat je goed naar je klanten luistert en duidelijk vraagt wat ze willen. Een voorbeeld hiervan is het schilderen van een huis. Als je een opdracht aanneemt voor schilderwerk, heb je twee opties. Je bepaalt een vast bedrag voor het gehele werk en stelt hem voor aan je klant, of je stelt vragen om een nauwkeurig beeld de krijgen van de wensen van de klant: “Wat is belangrijk voor u? Wilt u over 5 jaar nog steeds een goed huis hebben? Wilt u dat we uw huis meer waard maken? Wilt u dat we uw huis conserveren?” Hoe meer je weet over de wensen van je klanten, hoe beter je kunt onderhandelen.
Ten slotte geeft Peter advies aan starters: Het meest belangrijke: zet niet te laag in! Je kunt beter wat hoger inzetten en achteraf zakken met je prijs. Vraag aan je klant hoe veel zij bereid zijn om voor jouw werk te betalen en wat hun budget is. Dit gaan ze niet heel makkelijk delen, maar als je het op een geschikt moment vraagt, dan kom je wel erachter.