Sales vanuit je hart
Interview met Hiske Gude, sales expert en trainer bij Sales vanuit je Hart
Onze gast in deze podcast is Hiske Gude, eigenaar van Character Sales, trainer bij Sales vanuit je Hart en coauteur van het gelijknamige boek. De term “Sales vanuit je hart” is een bewust gekozen contrast. Het concept van sales wordt meestal geassocieerd met gedrevenheid, ambitie, technieken en trucs, maar niet met authenticiteit.
De philosophie van Sales vanuit je Hart is doelt op het creëren van loyaliteit bij de consumenten tussen het opbouwen van een vertrouwensrelatie tussen ondernemer en klant. Deze sterk band met je klanten is de meest belangrijke voorwaarde voor het succesvol verkopen van je product. Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat mensen bij hun aankopen rationeel handelen en daarbij vooral naar de prijs en de kwaliteit van het product kijken. Dit is een vergissing. Vertrouwen en gunnen is veel meer waar een beslissing op wordt genomen dan op prijs. Denk bijvoorbeeld aan een pyjamabroek. Bij de HEMA betaal je daar rond € 10 voor. Bij GUCCI betaal je rond € 1000. Is het mogelijk dat de kwaliteit van de tweede zo veel hoger is dat een prijsverschil € 990 gerechtvaardigd is? Zeker niet! Maar toch zijn er mensen die bereid zijn om deze hoge prijs te betalen.
Emotionele processen zijn de meest belangrijke factor bij het kopen van een product. Het is daarom belangrijk dat je je klanten vanuit je hart aanspreekt. Dit betekent dat je zelf overtuigt moet zijn van je product en dat je een oprecht interesse hebt om een toegevoegde waarde te bieden voor je klant.