In deze video deelt Jacqueline haar ervaringen met het vaststellen van de prijs voor een product of dienst. Het vaststellen van de prijs is een belangrijke beslissingen die je neemt als ondernemer. Wanneer je de prijs vaststelt is het van belang om je te verplaatsen in de consument. Wat zouden zij over hebben voor jouw product of dienst. Wees flexibel in de beginfase van het vaststellen van de prijs.
Wanneer je constateert dat de prijzen die jij hanteert te hoog zijn, kun je overwegen om de prijs te verlagen. Is er veel vraag naar jouw product of dienst of dekt de prijs niet al jouw kosten? Dan kan je overwegen om de prijs te verhogen.
Wanneer er groei is binnen de onderneming krijg je snel te maken met personeel. Onderzoek opnieuw de prijs. Dekt de prijs die jij hanteert alle personeelskosten? Hoeveel uur maakt het personeel en wat is het uurtarief van het personeel? Wanneer je antwoord hebt op deze vragen kun je opnieuw de prijs vaststellen.
Wanneer er een nieuwe prijs is vastgesteld kun je de aanneemprijs verkopen naar de consument. In dit geval moeten de kostprijs, de uurprijs en de verkoopprijs duidelijk vermeld staan op een offerte of een website. Een aanbesteding is een procedure waar een opdrachtgever de leverancier vraagt een offerte aan te leveren voor een levering, dienst of werk. Hierdoor kun je als ondernemer anders gaan nadenken over de prijs. Dit is afhankelijk van de wegingsfactor binnen een aanbesteding. Hierbij kan de focus liggen op kwaliteit, professionaliteit of ervaring. De prijs kan een doorslaggevende factor zijn. Dit kan het verschil maken of jij wel of niet die belangrijke deal binnenhaalt.