Vaststellen van de prijs
Interview met George Engel, directeur van Vrijzathe Financiële Dienstverlening en bedrijfskundige bij MKB Doorstart.
Onze gast in deze podcast is George Engel, directeur bij Vrijzathe Financiële Dienstverlening en bedrijfskundige bij MKB Doorstart. Hij legt uit waarom het vaststellen van de prijs voor een product of dienst voor veel ondernemers een uitdaging is. Vaak denken zij geen invloed te hebben op het vaststellen van de prijs, terwijl zij hier juist sturing aan kunnen geven. Als je de prijs van jouw product of dienst wil vaststellen is het belangrijk om dit van twee kanten te benaderen. Ten eerste kijk je hoeveel jij zelf voor jouw product of dienst zou betalen. Dan kijk je naar hoeveel in jouw branche voor jouw product of dienst wordt betaald. Deze branche informatie vind je bijvoorbeeld in overzichten die uit worden gegeven van de ING of Rabobank.
Emotie speelt een grote rol bij het aankoopproces. Wanneer je een onderneming start die alleen maar lage prijzen hanteert, gaan klanten twijfelen aan de kwaliteit van jouw product of dienst. Wees een betrouwbare partij. Vergelijk jouw product of dienst met die van de concurrent en stel op basis hiervan een prijs op.
Wanneer je de prijs hebt vastgesteld en merkt dat jouw rendement onder druk staat, is het goed om te weten wat jouw unique selling points zijn. Wat onderscheidt jou ten opzichte van de concurrentie. Denk hierbij aan een snackbar. De ene snackbar op de hoek verkoopt biologische friet met snacks en op de andere hoek verkoopt de snackbar normale friet met normale snacks. Op deze manier kan de biologische snackbar zich onderscheiden van de gewone snackbar en de producten voor een hoger bedrag aanbieden. Mensen gaan naar de biologische snackbar omdat ze biologisch willen eten. Weet als ondernemer goed waar jouw kracht en toegevoegde waarde zit.
Wanneer je bijvoorbeeld in de bouw werkt, krijg je veel te maken met het voor en na-calculeren van de prijs. Wanneer je de prijs voorcalculeert is het belangrijk om na te gaan hoeveel uur je denkt kwijt te zijn met het uitvoeren van het werk, hoeveel personeel je nodig hebt en hoeveel het materiaal kost. Zet de prijs van de kosten op papier. Zo is voor de ondernemer en de opdrachtgever helder hoeveel het project gaat kosten. Wanneer het project klaar is ga je na-calculeren. Stel jezelf de vraag hoeveel uur je hebt besteed aan het project, hoeveel personeel je nodig had en wat overige kosten waren. Vergelijk dit bedrag met de voorcalculatie.