Alles wat je koopt moet je betalen.
Alles wat je koopt moet je betalen. Maar soms lukt dat niet. In de dagelijkse praktijk van schuldhulpverlening en beschermingsbewind kom je allerlei verhalen tegen. Vaak beginnen de problemen klein. je ziet vaak dat mensen met een betalingsachterstand het ene gat met het andere proberen te vullen. Ondertussen blijven de schulden maar oplopen. Torenhoge incassokosten, bezoekjes van deurwaarders, loonbeslag of nog erger dreigende huisuitzetting. Die ene betalingsachterstand is uitgegroeid tot meerdere schulden. De schulden zijn inmiddels zo groot dat terugbetalen onmogelijk is geworden. De klant komt er zonder hulp niet meer uit. Dit is hét moment dat een betalingsachterstand is uitgegroeid tot een problematische schuld.
Eigen schuld, dikke bult?
Nou hoor je vaak op feestjes: ‘Eigen schuld, dikke bult. Hadden ze maar niet zo’n grote tv moeten kopen’. Maar die vlieger gaat zeker lang niet altijd op. Zo zijn er vaak schrijnende gevallen van plotseling ontslag, ziekte of scheiding met een huis dat verkocht moet worden maar onder water staat. Eigenlijk kan iedereen door pech in de schulden komen. En natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die niet in staat zijn een gezonde financiële huishouding te runnen. Gewoonweg omdat ze niet de juiste vaardigheden hebben. Deze mensen komen in aanmerking voor beschermingsbewind. Na uitspraak van de rechter start het beschermingsbewind en brengt de bewindvoerder de financiën op orde. Bij beschermingsbewind geven klanten hun volledige financiën uit handen. Dit is een grote stap maar deze beschermingsmaatregel brengt vaak veel rust voor de klant.
Rem op kosten bijzondere bijstand
Het aantal mensen in beschermingsbewind is de afgelopen jaren enorm gestegen. Gemeenten maken zich zorgen over de oplopende kosten van bijzondere bijstand. OBIN is daarom met verschillende gemeenten in gesprek over een nieuwe aanpak. De aanpak is tweeledig. Aan de ene kant ligt de focus op een goede screening voorafgaand aan de aanvraag beschermingsbewind. Hiermee zorg je ervoor dat alleen cliënten die echt bewind nodig hebben een aanvraag beschermingsbewind indienen. Wijkteams spelen hierin een grote rol. Aan de andere kant screenen de gemeentes de bestaande groep in beschermingsbewind. Cliënten met voldoende vaardigheden kunnen met behulp van bijvoorbeeld coaching weer de eigen financiën oppakken. Met deze aanpak zorgt de gemeente voor minder toestroom en meer uitstroom. Dit heeft dus een dubbel positief effect op de kosten van bijzondere bijstand.
Belangrijkste advies
Het is echt schrijnend dat mensen pas aankloppen voor hulp als het water ze aan de lippen staat. Soms worstelen klanten al 5 jaar met schulden. De schulden zijn inmiddels onnodig opgelopen door incassokosten. En dan hebben we het nog niet over alle stress en ellende door schulden. Mijn advies: zorg ervoor dat mensen zich snel aanmelden bij de gemeente. De gemeente heeft vanuit de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening de taak om inwoners met schulden te helpen. En een oplossing is makkelijker als de schulden nog niet enorm zijn opgelopen.
Sandra Caeyers, directeur OBIN