Schuldhulpverlening bij de gemeente
Interview met Martijn Schut, projectleider en interim manager bij overheden en organisaties in het brede sociaal domein
In deze podcast gaat Jacqueline in gesprek met Martijn Schut, projectleider en interimmanager bij overheden en organisaties in het brede sociaal domein (Wmo, Jeugd, Werk & Inkomen) en bestuurslid bij SUNNederland en Delta Lloyd Foundation. Martijn legt uit hoe gemeenten ondernemers met schulden helpen en waar ondernemers op moeten letten als ze schuldhulpverlening bij de gemeente aanvragen.
Het idee van de schuldhulpverlening bij de gemeente is dat de ondernemer binnen 3 jaar van zijn of haar schulden af kan komen door een overeenkomst met de schuldeisers. Bij deze overeenkomst betaalt de schuldenaar een gedeelte van de schulden en de rest wordt kwijt gescholden door de schuldeisers. In de praktijk lopen gemeenten hier een tegen een aantal obstakels aan. Als gevolg van budgetbeperkingen hebben gemeenten strenge regels opgesteld voor wie er wel of niet in aanmerking komt voor schuldhulpverlening. Daarnaast is bij ondernemers vaak onduidelijk hoeveel zij van hun schulden daadwerkelijk kunnen aflossen. Dit komt omdat ondernemers, vooral ZZP’ers, sterke schommelingen kunnen hebben bij hun inkomen, afhankelijk van hoeveel opdrachten zij binnenhalen en hoeveel die opdrachtgevers betalen. Hierdoor is het moeilijk om te voorspellen hoeveel inkomen een ondernemer over een periode van 3 jaar kan genereren. Verder is het belangrijk dat er twee loketten zijn bij de gemeente. De afdeling schuldhulpverlening en het bureau zelfstandigen waar de BBZ-regeling uit wordt gevoerd (Besluit Bijstandsverlening Zelfstandige). Door gebrek aan kennis weten gemeenten soms niet door welk loket de ondernemer geholpen moet worden. Het is daarom belangrijk voor ondernemers om zich goed te informeren over hun rechten en mogelijkheden.
Voor beleidsmakers adviseert Martin om het onderwerp schuldhulpverlening sterk onder de aandacht te brengen. Veel mensen weten niet dat schuldhulpverlening bestaat en vragen pas om hulp als de situatie geëscaleerd is. Als mensen beter geïnformeerd worden, kunnen zij in een vroeger stadium van het proces bereikt worden en kan de schade voor alle betrokken partijen beperkt worden.
Wil je meer weten over armoedebeleid en schuldhulpverlening? Ga dan naar de blog van Martijn https://martijnschut.wordpress.com/ waar hij veel informatie deelt over wet- en regelgeving.