Deel je probleem en je bent halverwege de oplossing!
Een goede communicatie met schuldeisers is vanuit de schuldhulpverlening gezien één van de belangrijke pijlers om een schuldregeling voor elkaar te krijgen. De ondernemer heeft in eerste instantie een andere benaming voor zijn schuldeisers. Het zijn immers zijn leveranciers en uiteraard zeer waardevolle relaties voor de continuïteit en groei van zijn onderneming.
Dat het waardevolle relaties zijn voor de ondernemer wordt te vaak vergeten op het moment dat het financieel niet goed gaat. Dit, terwijl de meeste leveranciers, maar ook de bank en de belastingdienst, meestal nog eerder door hebben dat het financieel even niet lekker loopt bij de ondernemer. Dit zal in de toekomst alleen maar sneller worden waargenomen nu data meer en meer wordt gekoppeld.
Het beste wat je dan als ondernemer kunt doen, maar vaak ook de moeilijkste stap, is je probleem te delen met je (inmiddels) schuldeiser. Je zult verbaasd zijn hoe snel deze bereid is om je even uitstel te geven of wellicht zelfs extra leverancierskrediet te verstrekken. Ontvouw je plannen hoe je weer uit je crisissituatie komt en de meeste schuldeisers zullen graag bereid zijn om hun medewerking te verlenen. Zorg ook voor een eerlijke verdeling onder de schuldeisers van wat je wel kunt afbetalen en geef geen voorrang aan de hardste schreeuwer.
Nu kan het zo zijn dat er inmiddels incassobureaus, deurwaarders of zelfs advocaten de communicatie van je oorspronkelijke schuldeisers hebben overgenomen. Ook dan is een open communicatie heel belangrijk. Ook zij willen liever geen procedure starten en een hoop onnodige kosten maken. Zorg daarom dat je bereikbaar bent en mails en brieven opent en leest. Nu zijn deze partijen heel goed in zogenaamde. ‘blafbrieven’, maar raak daardoor niet onnodig in paniek. Zelfs als de advocaat met een faillissementsverzoek dreigt, blijf dan communiceren en laat weten welk betalingsvoorstel wel realistisch is. Zo nodig laat je je bijstaan door een schuldhulpverlener die de communicatie van je overneemt. Uiteindelijk hebben de schuldeisers alleen maar belang bij een haalbare oplossing en die begint uiteindelijk bij jou als ondernemer.
Jacqueline Zuidweg