Het is niet mijn schuld…
Wie schulden maakt, moet terugbetalen, ofwel 100% leveren betekent 100% betalen. Iedereen begrijpt dit, maar er is ook veel begrip voor de mensen die zich in een problematische schuldsituatie bevinden en wel willen, maar niet kunnen betalen.
Als ondernemers bij ons komen en de lijst met schulden aan ons overhandigen, gaan we eerst aan de slag om de hoogte en aard van de schulden te controleren. En of de lijst met schulden wel compleet is. Is de hoogte van de totale schuld op het aanvraagformulier nog € 80.000,- na controle van de opgave door de schuldeisers loopt de gemiddelde schuld toch al gauw op naar zo’n € 140.000,-. Ook de juridische check van de aard van de vorderingen is een behoorlijke puzzel. Zo onderzoeken we onder meer of er geleverd is onder eigendomsvoorbehoud, is er sprake van pandrecht, door wie en wanneer zijn de schulden aangegaan, is er tijdig betalingsonmacht gemeld bij de belastingdienst (met name voor ondernemers met een BV), is er privé mee getekend en wat is de huwelijkse staat? Het komt helaas maar al te vaak voor dat de privé partner geen idee heeft dat ook hij of zij persoonlijk aansprakelijk kan zijn, als er in gemeenschap van goederen is gehuwd. Het is niet mijn schuld…
Nu komt het ook wel voor dat een vordering te hoog wordt opgegeven door de schuldeiser of dat er een dispuut is over een deel van de geleverde dienst of van het product. Vaak wil men dan gaan procederen. Het is niet (geheel) mijn schuld! Beter is echter om te onderzoeken of het wel zin heeft om daarvoor een langlopende betwistingsprocedure te doorlopen en veel kosten te maken, terwijl vooraf duidelijk is dat uiteindelijk maar een heel klein deel kan worden betaald bij een schuldsanering. Goede open communicatie met de schuldeiser zorgt er vaak voor dat alsnog de juiste schuld kan worden opgenomen in de schuldenlijst.
De Belastingdienst is overigens de meest voorkomende schuldeiser bij ondernemers en ex-ondernemers met problematische schulden. Dit is niet mijn (belasting-)schuld! Iets wat veel ondernemers aan ons melden en wat ook meestal klopt. De schuld bestaat vaak uit ambtshalve aanslagen omdat de ondernemer geen aangifte heeft gedaan wegens geen of gebrekkige boekhouding. Het op orde brengen van de boekhouding is dan een eerste prio en nadat de juiste aangiften zijn gedaan, gaat eindelijk die schuld omlaag.
Nadat ook de inkomstenzijde naar de toekomst duidelijk is en de schuldeisers akkoord zijn gegaan met de schuldenregeling, is er uiteindelijk weer perspectief naar de toekomst.
Schuld? Nooit meer!
Jacqueline