Sales vaardigheden verbeteren
Interview met Edo Boonstra, sales expert en eigenaar van Green Badger
In deze podcast gaat Jacqueline in gesprek met Edo Boonstra, mede eigenaar bij Green Badger Mindset & Sales. Het onderwerp is prijsstelling en verkopen.
Green Badger Mindset & Sales helpt ondernemers om de juiste mindset voor sales te creëren. Het doel voor de ondernemer is om commercieel daadkrachtiger te worden en daardoor succesvoller te kunnen ondernemen.
Ondernemers hebben meestal al een beeld gevormd over de prijs van een product, de markt en over zichzelf als verkoper. Hierbij wordt vaak vergeten dat het belangrijk is om deze aspecten eerst te gaan onderzoeken. Kijk er goed naar wat je aannames zijn over prijzen in het algemeen en prijzen in jouw branche. Maak jezelf ervan bewust hoe je denkt over verkopen en hoe dit past bij jouw zelfbeeld. De aannames die je maakt zijn bepalend voor je gedrag en het kan daarom zijn dat je voorstellingen hebt over je markt en jezelf als verkoper die jouw ondernemerschap tegenwerken.
Als je je product succesvol wilt verkopen is het daarom belangrijk hoe je jezelf ziet met betrekking tot verkoop. Ondernemers zien zichzelf meestal als experts voor hun product of dienst, maar niet als verkopers. Dit leidt ertoe dat ze te weinig tijd investeren in marketing, sales en de communicatie met hun klanten.
Een goede en duidelijke communicatie staat centraal bij het opbouwen van een sterk band met je klanten. Je moet weten wat je klanten precies willen en daarop inspelen.Boonstra legt uit dat de meeste ondernemers die een salestraining bij hem doen, erachter komen dat verkopen met de juiste mindset simpel is en dat ze er veel beter in zijn dan ze dachten.
De laatste vraag die in het interview wordt besproken is wat je kan doen als een klant een prijsvergelijking maakt met een goedkopere aanbieder. In deze situatie kan het gebeuren dat de klant dreigt om naar de goedkopere aanbieder te gaan, tenzij jij ook omlaag gaat met de prijs. In dit geval adviseren wij om de klant te laten gaan. Als iemand op deze manier onderhandelt is er al iets misgegaan in het voortraject. Als een klant het gevoel heeft dat de ondernemer zijn of haar wensen precies heeft begrepen en die waarde kan creëren waar de klant om vraagt, dan stoppen klanten gewoonlijk met het vergelijken van prijzen. Het kan dan nog wel gebeuren dat de klant vraagt of de prijs over het algemeen wat lager kan, maar er wordt geen vergelijking met de concurrentie meer gemaakt. Het is daarom bijzonder belangrijk om een goede relatie te onderhouden met je klanten.